Vad ska man ha för bakgrund vid företagsfotograferingar?

Klassiska företagsporträtt är ett vanligt uppdrag för mig. Men bara för att det är vanligt innebär det inte alls att alla fotograferingar av detta slag är likadana. Det finns en mängd olika sätt att fota företagsporträtt på och att välja bakgrund är en viktig del i det.

En klassisk vit bakgrund är just det – klassiskt. Det skapar ofta ett enhetligt intryck och fungerar bra när man ska ha flera porträtt samlade bredvid varandra på till exempel en hemsida eller liknande. Bakgrunden behöver inte vara vit, en grå nyans är också väldigt populärt och ger ett lite mer sobert intryck.

Ett porträtt med kortare skärpedjup där man ser bakgrunden men inte så skarpt ger ett mer levande intryck och en bild som blir mer avslappnad, utan att för den sakens skull vara oseriös.

Det är inte helt ovanligt att vi varierar oss och tar båda varianterna när jag fotar företagsporträtt. Bilderna ska kunnas användas till mycket och ibland passar det bättre med en mer avslappnad bild där man kanske ler lite mer och har vind håret istället för den klassiska halvkroppsbilden med back-drop.

Är du nyfiken på att veta mer och kanske på vad företagsporträtt kostar hos mig? Kontakta mig gärna på hanna@hannaagren.se.

Hanna Ågren

FOTOGRAF

  • agrenhanna@gmail.com